Οι οργανισμοί που επενδύουν περισσότερα στην κατάρτιση και επαγγελματική ανάπτυξη του ανθρώπινου τους δυναμικού γίνονται πιο ανταγωνιστικοί απέναντι σε αυτούς που επενδύουν λιγότερα. New York Times, 31 Μαρτίου, 2002
Δεν είναι τυχαίο που η ηλεκτρονική μάθηση δεν έχει ακόμα πάρει την θέση που της αρμόζει στην εκπαίδευση. Και αυτό, παρά την όλο και αυξανόμενη χρήση του διαδικτύου, πολλοί χρήστες είναι διστακτικοί να δοκιμάσουν ενώ οι πιο ενήμεροι ανησυχούν για την ασφάλεια και τα προσωπικά τους δεδομένα.
Έτσι έχουμε ενδεικτικά παραδείγματα αποτυχημένων προσπαθειών εφαρμογής διαδικτυακών προγραμμάτων. Στη διεθνή βιβλιογραφία καταγράφονται περιπτώσεις, πολλές από τις οποίες κωμικοτραγικές, όπως για παράδειγμα αυτή σε μια Πολιτεία των ΗΠΑ κατά την οποία είχε ζητηθεί από τους φοιτητές να εγγραφούν ηλεκτρονικά. Ενώ το 30% είχε αρνηθεί να επισκεφθεί καν την ιστοσελίδα, ένα 30% εκτύπωσε την αίτηση και την έστειλε με το ταχυδρομείο!
Είμαστε, ακόμα, όλοι μας προσκολλημένοι στην παραδοσιακή διδασκαλία στην οποία ο εκπαιδευτικός έχει την ευθύνη της μάθησης. Αυτό συμβαίνει από τον καιρό του Σωκράτη μέχρι σήμερα. Αν και μπορεί να είναι εκνευριστικό για ένα μαθητή να κάθεται στο θρανίο, εντούτοις, έχει συνηθίσει σε αυτή τη μορφή εκπαίδευσης. Ο Jerry Cappel αναφέρει ότι καθώς μπαίνεις σε μια τάξη αντιλαμβάνεσαι πως η μισή διαχέουσα ενέργεια απορρέει στην αίθουσα από τον εκπαιδευτικό, ενώ στην ηλεκτρονική μάθηση ο μαθητής είναι αυτός που χρειάζεται να παράξει ολόκληρη την ενέργεια. Συνεχίζει αναφέροντας πως ο εργοδότης συνήθως αναμένει από τους εργαζόμενους να εκπαιδεύονται σε ένα χώρο εκτός εργασίας και να επιστρέφουν πιο ενημερωμένοι και καταρτισμένοι στην εργασία τους. Κανείς δεν είναι συνηθισμένος να βλέπει τους υπαλλήλους του να κάθονται στον υπολογιστή και αντί να εργάζονται να μαθαίνουν.
Το τεχνολογικό περιοδικό Information Week, υπογραμμίζει ότι πρόκειται για μια αλλαγή κουλτούρας, ιδιαίτερα όταν οι χρήστες δεν είναι ιδιαίτερα ικανοί στους ΗΥ. Το ίδιο άρθρο αναφέρει ότι η απόδοση της ηλεκτρονικής μάθησης παρουσιάζει φθίνουσα πορεία όταν τα διάφορα λογισμικά δεν συνεργάζονται άψογα μεταξύ τους και όταν υπάρχουν προβλήματα σύνδεσης ή και ευρυζωνική ανεπάρκεια.
Όλα αυτά αναφέρονται, όχι για να τρομοκρατήσουν αλλά για να υποδείξουν κάποια από τα εμπόδια που πιθανόν να παρουσιαστούν στο πρόγραμμα ΔΙΑΣ και τυχόν να προκαταλάβουν αρνητικά, πιθανόν καθοριστικά, την ευρύτερη υιοθέτηση της ηλεκτρονικής μάθησης από τη δημόσια εκπαίδευση στη χώρα μας.
Όπως προαναφέρθηκε, η σημασία και ο ρόλος που έχει να διαδραματίσει η ηλεκτρονική μάθηση και οι σύγχρονες τεχνολογίες και διαδραστικές μέθοδοι διδασκαλίας στην εκπαίδευση είναι τεράστιος. Αρκεί, με σύνεση και ορθολογιστικό προγραμματισμό να προετοιμαστούν όλα τα όργανα και τα στελέχη τους.
Πόλης Άνιφτος
Εκπαιδευτικός
Ειδίκευση στις διαδραστικές εκπαιδευτικές τεχνολογίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου