Έτσι ονομάζουμε τη διαφορά που προέκυψε στη χρήση της τεχνολογίας, και δη των Η/Υ και του διαδικτύου μεταξύ των κατοίκων χωρών διαφορετικών ταχυτήτων και βιοτικού επιπέδου. Η οποία βέβαια είναι άμεσo αποτέλεσμα της υπάρχουσας υποδομής στις τηλεπικοινωνίες στις χώρες αυτές αλλά και της εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Η Κύπρος, για παράδειγμα, ενώ από πλευράς κατάρτισης και χρήσης του διαδικτύου βρίσκεται στη μέση του καταλόγου όσον αφορά στην Ευρώπη, είναι εντούτοις ουραγός στην υποδομή. Οι χρήστες δεν έχουν γρήγορη πρόσβαση συγκριτικά με τις άλλες χώρες της Ευρώπης, και το κόστος για το χρήστη είναι από τα ψηλότερα στην Ευρώπη.
Συνεπώς, δεν είναι τυχαίο που η ΑΤΗΚ αναγκάστηκε από την ΕΕ να παραχωρήσει το μονοπώλειό της σε άλλους παροχείς.
Στις χώρες του τρίτου κόσμου η διαφορά αυτή είναι ακόμα πιο εμφανής. Υπάρχουν παιδιά (εκατοντάδες εκατομμύρια) που δεν έχουν δει ποτέ Η/Υ.
Το τεχνολογικό χάσμα είναι σημαντικό να γεφυρωθεί.
Αυτό προκύπτει από τη δυνατότητα που δίνει το διαδίκτυο στην εξ αποστάσεως αποτελεσματικότερη επικοινωνία μεταξύ των λαών καθώς και στη συμμετοχή σε κοινότητες ενδιαφερόντων (online interest groups and communities) που επιτρέπουν στα μέλη τους να οργανώνονται και να συνεργάζονται σε παγκόσμιο επίπεδο για θέματα που αφορούν την υφήλιο.
Με άλλα λόγια είναι ένα όπλο στα χέρια του απλού ανθρώπου για να αντιμετωπίσει καθημερινά του προβλήματα που αφορούν τον μικρόκοσμό του ή την ευρύτερη κοινότητα.
Αφαιρώντας αυτό το όπλο από τα χέρια των ανθρώπων που πραγματικά το έχουν ανάγκη, τότε τα κινήματα και οι δραστηριότητες των ανθρώπων περιορίζονται και η αντιμετώπιση παγκοσμίων προβλημάτων γίνεται λιγότερο αποτελεσματική.
Υπάρχουν βέβαια και προσπάθειες, όπως αυτή του ελληνοαμερικανού του MIT, Negroponte, ο οποίος είναι ένας guru του διαδικτύου, και ονομάζεται “ένας φορητός Η/Υ για κάθε παιδί” (one laptop per child, OLPC). Με τους υπολογιστές των $100, όπως ονομάζονται, οι οποίοι τρέχουν με ανοικτά λογισμικά, φιλοδοξείται, κατά προτεραιότητα οι φτωχές χώρες, να εξοπλιστούν με σύγχρονη τεχνολογία.
Η Ελλάδα είναι μια από τις χώρες που αιτήθηκε να μετέχει στο πρόγραμμα, ενώ η Ινδία ήδη συμμετέχει. Γίνονται προσπάθειες ώστε να μετέχει και η Κύπρος.
Πιο κάτω, δίνονται ιστοσελίδες που έχουν υλικό για το θέμα αυτό:
Άρθρο και δραστηριότητες για το OLPC, ειδικά για εκπαιδευτικούς:
http://www.breakingnewsenglish.com/0510/051001-mit.html
Ειδήσεις από το BBC που αναφέρονται στο θέμα.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4445060.stm
Άρθρο στη wikipedia με πολλές λεπτομέρειες και το ιστορικό της προσπάθειας. Δίνει επίσης το όνομα και τα χαρακτηριστικά του υπολογιστή των εκατό δολλαρίων.
http://en.wikipedia.org/wiki/OLPC_XO-1
Η Διεθνής Τράπεζα προειδοποιεί:
http://www.scidev.net/en/news/mind-the-technology-gap-world-bank-warns.html
Τεχνολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων:
http://girlstech.douglass.rutgers.edu/gt1a.html
Ένα ωραίο και κατατοπιστικό βίντεο από τον Ινδό καθηγητή Sugata Mitra. Πέρα από το θέμα του χάσματος, δίνει χρήσιμες πληροφορίες για τη φύση της μάθησης και τις δυνατότητες μάθησης των παιδιών.
http://blogs.sch.gr/tgiakoum/archives/907
Μια πρόσκληση για εξελληνισμό του ΧΟ-1 υπολογιστή του προγράμματος OLPC. http://www.inout.gr/showthread.php?t=12042
Ο Ο.Η.Ε σημειώνει:
http://www.unctad.org/Templates/Page.asp?intItemID=3796&lang=1
Η κατάσταση μεταξύ Ευρώπης και χωρών ΝΑ Ευρώπης.
http://www.gsrt.gr/default.asp?V_ITEM_ID=2680
Χάσμα και η-επιχειρείν.
http://www.ebeh.gr/images/news/emporio_sto_internet_com.pdf
Μια ενδιαφέρουσα προσπάθεια στην Κύπρο για γεφύρωμα του τεχνολογκού χάσματος μεταξύ αστικών περιοχών και επαρχίας. Πρόκειται για το πρόγραμμα “Διαδιγίτε”, το virtual bus.
http://www.virtualbus.net/showpage.php?PageID=9
Η Κύπρος, για παράδειγμα, ενώ από πλευράς κατάρτισης και χρήσης του διαδικτύου βρίσκεται στη μέση του καταλόγου όσον αφορά στην Ευρώπη, είναι εντούτοις ουραγός στην υποδομή. Οι χρήστες δεν έχουν γρήγορη πρόσβαση συγκριτικά με τις άλλες χώρες της Ευρώπης, και το κόστος για το χρήστη είναι από τα ψηλότερα στην Ευρώπη.
Συνεπώς, δεν είναι τυχαίο που η ΑΤΗΚ αναγκάστηκε από την ΕΕ να παραχωρήσει το μονοπώλειό της σε άλλους παροχείς.
Στις χώρες του τρίτου κόσμου η διαφορά αυτή είναι ακόμα πιο εμφανής. Υπάρχουν παιδιά (εκατοντάδες εκατομμύρια) που δεν έχουν δει ποτέ Η/Υ.
Το τεχνολογικό χάσμα είναι σημαντικό να γεφυρωθεί.
Αυτό προκύπτει από τη δυνατότητα που δίνει το διαδίκτυο στην εξ αποστάσεως αποτελεσματικότερη επικοινωνία μεταξύ των λαών καθώς και στη συμμετοχή σε κοινότητες ενδιαφερόντων (online interest groups and communities) που επιτρέπουν στα μέλη τους να οργανώνονται και να συνεργάζονται σε παγκόσμιο επίπεδο για θέματα που αφορούν την υφήλιο.
Με άλλα λόγια είναι ένα όπλο στα χέρια του απλού ανθρώπου για να αντιμετωπίσει καθημερινά του προβλήματα που αφορούν τον μικρόκοσμό του ή την ευρύτερη κοινότητα.
Αφαιρώντας αυτό το όπλο από τα χέρια των ανθρώπων που πραγματικά το έχουν ανάγκη, τότε τα κινήματα και οι δραστηριότητες των ανθρώπων περιορίζονται και η αντιμετώπιση παγκοσμίων προβλημάτων γίνεται λιγότερο αποτελεσματική.
Υπάρχουν βέβαια και προσπάθειες, όπως αυτή του ελληνοαμερικανού του MIT, Negroponte, ο οποίος είναι ένας guru του διαδικτύου, και ονομάζεται “ένας φορητός Η/Υ για κάθε παιδί” (one laptop per child, OLPC). Με τους υπολογιστές των $100, όπως ονομάζονται, οι οποίοι τρέχουν με ανοικτά λογισμικά, φιλοδοξείται, κατά προτεραιότητα οι φτωχές χώρες, να εξοπλιστούν με σύγχρονη τεχνολογία.
Η Ελλάδα είναι μια από τις χώρες που αιτήθηκε να μετέχει στο πρόγραμμα, ενώ η Ινδία ήδη συμμετέχει. Γίνονται προσπάθειες ώστε να μετέχει και η Κύπρος.
Πιο κάτω, δίνονται ιστοσελίδες που έχουν υλικό για το θέμα αυτό:
Άρθρο και δραστηριότητες για το OLPC, ειδικά για εκπαιδευτικούς:
http://www.breakingnewsenglish.com/0510/051001-mit.html
Ειδήσεις από το BBC που αναφέρονται στο θέμα.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4445060.stm
Άρθρο στη wikipedia με πολλές λεπτομέρειες και το ιστορικό της προσπάθειας. Δίνει επίσης το όνομα και τα χαρακτηριστικά του υπολογιστή των εκατό δολλαρίων.
http://en.wikipedia.org/wiki/OLPC_XO-1
Η Διεθνής Τράπεζα προειδοποιεί:
http://www.scidev.net/en/news/mind-the-technology-gap-world-bank-warns.html
Τεχνολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων:
http://girlstech.douglass.rutgers.edu/gt1a.html
Ένα ωραίο και κατατοπιστικό βίντεο από τον Ινδό καθηγητή Sugata Mitra. Πέρα από το θέμα του χάσματος, δίνει χρήσιμες πληροφορίες για τη φύση της μάθησης και τις δυνατότητες μάθησης των παιδιών.
http://blogs.sch.gr/tgiakoum/archives/907
Μια πρόσκληση για εξελληνισμό του ΧΟ-1 υπολογιστή του προγράμματος OLPC. http://www.inout.gr/showthread.php?t=12042
Ο Ο.Η.Ε σημειώνει:
http://www.unctad.org/Templates/Page.asp?intItemID=3796&lang=1
Η κατάσταση μεταξύ Ευρώπης και χωρών ΝΑ Ευρώπης.
http://www.gsrt.gr/default.asp?V_ITEM_ID=2680
Χάσμα και η-επιχειρείν.
http://www.ebeh.gr/images/news/emporio_sto_internet_com.pdf
Μια ενδιαφέρουσα προσπάθεια στην Κύπρο για γεφύρωμα του τεχνολογκού χάσματος μεταξύ αστικών περιοχών και επαρχίας. Πρόκειται για το πρόγραμμα “Διαδιγίτε”, το virtual bus.
http://www.virtualbus.net/showpage.php?PageID=9
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου